Saturday, May 18, 2013

رد ستارگان در فراز آرمگاه حافظ در شيراز

هنگامی که زمین به دور خود میگردد، جایگاه ظاهری ستارگان در آسمان از نظر یک ناظر زمینی‌ پیوسته در حال تغییر است.. یکی از انواع حرکات زمین، حرکت وضعی یا چرخش سیاره به دور خود است که حول محور قطبی صورت می گیرد. این چرخش باعث می شود جرام آسمانی همچون ماه، خورشید، سیارات، ستارگان و سایر اجرام ابتدا از افق شرقی طلوع کرده و پس از نیمی از شبانه روز در افق غروب می کنند.عکاسان نجوم در ایران، از این خصوصیت حرکت ستارگان استفاده کرده و رد ستاره ها را در عکس خود ثبت می کنند .
این عکس تلاشی بود برای دیدن ستارگان بر فراز آرامگاه خواجه حافظ شیرازید


.
Star trail over Hafezieh Shiraz




















از جمله نکات مهمی که در این تصاویر باید رعایت شود، انتخاب منظره زمینی مناسب برای عکس است. انتخاب منظره زمینی بسیار مهم خواهد بود، زیرا عکاسی از رد ستارگان زیر شاخه عکاسی نجومی میدان دید باز بوده و در عکاسی میدان دید باز هم این نکته باید رعایت شود تا تصویر ارزش هنری خود را حفظ کند.
اقلب یک بنای تاریخی یا طبیعی از جمله مناظری هستند که می توانند به عکس اضافه شوند؛ البته محدودیتی در مناظر زمینی موجود در عکس وجود ندارد و کاملا به سلیقه هنری عکاس بستگی دارد.







2 comments:

  1. سلام
    کاش مدل فونت فارسی نوشته ها را تغییر می دادین؟ خیلی به چشم تیز و تند میاد. اگر صلاح می بینید، از فونتهای نرم استفاده کنید مخصوصن برای شرح مطالب یا تصاویر هنری گرافیک و مطالب عاطفی و احساس برانگیز. ولی برای بیان و انتقال مطالب خشونت آمیز شاید فونت تیز و تند کمک بیشتری برسونه. ببخشید اگر جسارت شد؛ آخه شاید خودتون استاد باشید و من نباید یادآوری می کردم.

    ReplyDelete
  2. سلام دوست عزيز . مرسى از اينكه ايراد كارو به من گفتيد ، خيلى ممنون ، چشم از اين به بعد فونتو عوض ميكنم ، مرسى بابته راهنماييتون .

    ReplyDelete